25 april 2016

Lotterna v 16

Jag ska försöka att följa upp min odling och hur det ser ut på lotterna nu vecka för vecka. Jag ska verkligen försöka att komma ihåg och hinna med detta, för det händer ganska mycket på en vecka nu.

Jag har denna vecka börjat med att jordförbättra och höja jordnivån i bädden på nitlotten. Jag fick ner lite penséer, lite gul lök och fick flyttat ett par plantor med gräslök och en rabarberplanta. En god början i alla fall.

 Det är väldigt mycket kvar att förbättra. Men just för att det är mycket så började jag i den änden som förbipasserande ser mest av.

Min lilla stapel med lutande krukor har fått penséer också.

Och vitlöken växer bra. även kanten i den bädden har jag kantat med penséer.

 Jag har hunnit måla ett gäng pallkragar och dessutom sått fröer i två av dem.

 Här kan man sitta och vila, äta och fundera över hur man ska lägga upp allt arbete och komma på nya roliga projekt. Perfekt i solen!

 En liten rabatt, bakom växthuset på finlotten, som jag fick till i höstas. Jag längtar tills påskliljorna börjar blomma!

Det växer så det knakar! 

 Någon liten blomma här och var har kommit igång. Söta små skilla.

 Snart blir det rabarberchutney, rabarbersylt, saft, paj och kräm. TJOHOO!!

En till bädd som jag har en bit kvar på. Den ska fyllas med jord. Allt har sin tid. Hade tänkt bygga ett annat staket där också så att rådjuren inte kommer in så lätt.

Har satt en del lök och penséer i hörnet som vetter ut mot gångvägen. Så får andra också njuta av blomsterprakten när den väl kommer igång.

Jag har det allt väääldigt bra när jag sitter där i solen och målar pallkragar med ljudbok om Sagan om Isfolket i lurarna.

Inga kommentarer: