25 juli 2014

Halmbalshusworkshop del 2

Förra helgen var det då dags igen för halmbalshusworkshop. Åter igen måste jag säga att det är ett enastående sätt att bygga på. Kärlek till en byggteknik på hög nivå!

Skriver som vanligt lite över varje bild med förklaringar.


Här är söderväggen som precis börjat balas när denna bilden togs.

Husägarna har fått tag på ett gammalt kyrktak som dom senare ska ha på sitt hus. Kommer bli riktigt läckert. Tänk vad många roliga material man kan få tag på, för att göra sitt hem ytterst personligt. Det gäller bara att leta överallt och samla, samla och samla. Det verkar som att de ev ska ha kurs i hur man lägger sådant tak också. Skulle vara riktigt kul att vara med på även det.

Pinnar är samlade för att sågas och huggas till dymlingar

Här är en provisorisk arbetsbänk för att kunna göra dymlingar.

Dymlingarna görs i olika storlekar. De långa sätts på tvären (skruvas fast i reglarna) mellan halmbalslagren, på varannat varv,  för att avlasta och på så sätt förhindra sättningar. Plus att det hjälper till att hålla balarna fast mot regelverket så att väggen inte ska ramla ut om den blir riktigt tung en regnig dag. De mellersta är spetsiga och trycks/slås ner i balarna uppifrån för att förankra balarna i varandra. De ska vara så långa så att de går igenom tre balar på höjden. De sätts på vartannat varv. De små dymlingarna sattes in från sidorna igenom ett förborrat hål. Detta slutade vi dock med efter ett tag då det tog på tok för lång tid.

En byggnadsställning har kommit upp på insidan av söderväggen och halva gänget balar för fullt där.

De hade fått dit mer balar sedan sist workshoptillfälle. Denna gången var det även halm av ett annat sädesslag. Det syns tydlig skillnad på balarna då de gråare balarna är korn-halm och de gulare balarna är havrehalm. Marcus, ena husägaren, bestämde att söderväggen skulle byggas med havrebalar. Österväggen som vi gjorde klart första workshoppen är byggd av bara kornbalar. Detta innebär att han senare kan gå med värmekamera för att se vilket sädesslag som isolerar bäst. Ska bli mycket intressant!

De hade även byggt upp en provisorisk trappa till andra våningen. Allt kan man göra med halmen tydligen. Haha!

Här håller jag på och försöker hitta en passande bal i rätt storlek.

På lördag kväll efter att vi haft grillfest så gick jag ner till mjörn och njöt på bryggan en stund med en flaska fläderchampange. Den var faktiskt helt otroligt god när den fått jäsa sig lite! 
Där hade jag det tämligen gott!

Termometern visade 24 grader i vattnet, vilket var jätteskönt att bada i. Till och med för en badkruka som jag!

Här sov jag hela helgen helt själv. Lite läskigt då jag aldrig har sovit själv i tält innan. Massa skog omkring och rådjur som höll på att skrämma skiten ur mig där på natten. Men en sak är säker, min självkänsla och mitt självförtroende blev helt klart stärkt av att jag faktiskt vågade göra detta helt själv. Jag är starkare och modigare än jag tror!

Och en av mina nattliga gäster som lyckades skrämma min puls upp i skyarna. De är ju i alla fall fina på dagen när man kan se dom.

När man håller på och balar så blir et mycket löshalm ÖVERALLT!

Här skruvar Marcus fast en tvärgående dymling i regelverket. Tror det är Fredrik som hjälper till att trycka ner dymlingen i balen genom att stå på den medan Marcus skruvar.

Här är glada Christine, även hon husägare, som ska sätta en dymling uppifrån. Dymlingen sätts alltså strax bakom den tvärgående dymlingen för att det ska hålla ihop mycket som möjligt.

Christine håller i dymlingen medan Mattias slår ner den genom balarna med hjälp av dunderklubban. Att bygga halmbalshus är, som jag tidigare skrivit, enkelt, men tidskrävande. Att vara många när man balar och putsar blir både mycket enklare, då man kan samarbeta flera stycken, och dessutom roligt!

All löshalm samlas ihop och läggs i säckar. Löshalmen kan senare användas som tätning, i form av halmdockor, som man trycker in i alla håligheter i väggarna. Eller som armering i lerputsen. Eller helt enkelt användas i grönsaksodlingen.

Söderväggen börjar ta form..

Norrväggen är helt klar på undervåningen...

Bygget inifrån

Eva säger att det är viktigt att dricka mycket vatten, och det är det verkligen när det är så varmt som det var då. Att stå och bala i söder i gassande sol är verkligen ingen lek... Men ändå väldigt kul!

Såhär såg det ut i tältet efter två nätter. Gott om plats och ganska så mysigt.

Här har vi de glada husägarna. Marcus och Christine framför söderväggen.

Under lördagens grillfest så tog Marcus ett "klasskort" på gänget som var med under helgens workshop. Härligt gäng! TACK för denna helgen!
Övre raden fr vänster: Mattias, Eva, Linda (jag), Christine.
Undre raden från vänster: Elinor, Daniel, Therese, Fredrik.

Besök gärna Christine och Marcus blogg och följ hela deras bygge från början!

Inga kommentarer: