10 april 2014

Örtbröd

Dessa smarriga bullar är supergoda till soppa, men går precis lika bra att äta precis så som dom är. Jag fick smaka dem första gången på en lerputsnings-kurs förra sommaren och fick då även tag på receptet. Jag har dock ändrat det lite. MUMMA!

20 små bröd

5 dl vatten
50 g jäst
2 msk socker
1 tsk salt
10-12 dl vetemjöl

Örtsmör (färska örter):
2 msk finhackad rosmarin
2 msk finhackad basilika
2 msk persilja
100 g rumsvarmt smör
0,5 msk flingsalt (jag använde med vitlök i)

Värm vattnet till 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Häll över lite vatten och lös jästen.
Tillsätt resten av vattnet, socker, salt och så mycket mjöl så du får en smidig deg.
Jäs övertäckt ca 45 min.
Sätt ugnen på 200 grader.
Hacka under tiden kryddorna och rör ner dem i rumsvarmt smör tillsammans med saltet.
När degen är färdigjäst, dela degen i 20 delar och rulla till bullar. Tryck hål i varje degbulle och fyll med örtsmör. lägg bullarna på bakplåtspapper och jäs övertäckt i ytterligare 30 min.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter tills bröden fått fin färg.



Inga kommentarer: